Pilots

‘Het inloggen met DigiD is veel gebruiksvriendelijker’

Drie deelnemers aan de BRBA-pilot geven hun mening over de UZI-middelen én ervaringen met DigiD. We spraken met Dr. Floris Hirsch (huisarts Gezondheidscentrum De Bilt), Dr. Anita Bruinsma (huisarts en medisch coördinator Stichting Huisartsenpost Midden Kennemerland) en Dr. Benjamin Corstanje (specialist ouderengeneeskunde Norschoten).

Waarom heb jullie meegedaan met deze pilot?

Floris: ‘Onze praktijk was vrij actief met het zetten van vaccinaties en daarmee ook met het registreren  daarvan. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we zijn benaderd voor de pilot. Het leek me makkelijk om met DigiD gegevens in te voeren, omdat ik DigiD regelmatig gebruik.’

Anita: ‘Omdat ik er bij de BRBA niet meer in kwam met de UZI-pas, werd mij deze pilot met DigiD als alternatief aangeboden. Ik had dus een probleem met UZI-pas.’

Benjamin: ‘Omdat ik van progressie houd en vanwege de problemen met de pas. Ik kreeg een uitnodiging per mail om mee te doen.’
 

Gebruiken jullie de UZI-pas en waarvoor?

Floris: ‘De UZI-pas gebruik ik zowel op de huisartsenpost als in de praktijk. Een enkele keer gebruik ik de pas ook thuis als ik op afstand inlog op de huisartsenpost.’

Anita: ‘Die gebruik ik voor van alles, zoals toegang krijgen tot het softwaresysteem (met LSP connectie) op de huisartsenpost en dus ook voor de registratie van de COVID-vaccinaties.’

Benjamin: ‘Niet dagelijks, op dit moment alleen voor COVID-vaccinatie registraties. Ik ben in mijn organisatie de enige arts met een UZI-pas.’
 

Hoe ervaren jullie het gebruik van de huidige UZI-middelen?

Floris: ‘Het gebruik werkt in de dagelijkse praktijk prima. Nadeel van een UZI-pas is wel dat die snel verloopt. En €200 voor drie jaar is best veel geld.’

Anita: ‘Prima, ik had nooit problemen. Wat wel lastig is; het activeren van de pas. Ik heb een tweede pas voor de HAP (Huisartsenpost), omdat ik medisch coördinator ben. De triagistes (eerste aanspreekpunten op de HAP) moesten gemandateerd worden door mij op dag één, toen was ondersteuning aanwezig en deze heeft mijn UZI-pas geactiveerd. De andere collega's hebben moeite met dit activeren.’

Benjamin: ‘Het ging een tijd goed, alleen met die servercertificaten op de computer gaat het wel eens mis, laatste anderhalve jaar had ik wel eens een storing. Dan probeerde ik het de dag erna.’
 

Past het huidige inlogproces met de UZI-pas in jullie zorgverlenersproces?

Floris: ‘Het inloggen met de UZI-pas is op dit moment nu eenmaal een voldongen feit dus je past je processen daarop aan. Nu ligt er een UZI-pas met reader op mijn bureau. Daarvoor gebruikte ik een token voor Promedico, daar had ik de UZI-pas niet voor nodig.’

Anita: ‘Voor mij wel, omdat ik nu twee passen heb. Er zit er eentje standaard in mijn houder bij de computer en de andere zit standaard in mijn dokterstas. Alleen bij de BRBA had ik opeens problemen met inloggen en ging het niet.’

Benjamin: ‘Nee, ik vind het niet fijn. Ik log liever in zonder pas met een code. Ik heb nu meerderen, zoals een token voor werk en een token voor inloggen op dossiers via de app van Google authenticator.’
 

Hoe vaak hebben jullie ingelogd met je DigiD bij de BRBA?

Floris: ‘Elke keer als ik vaccinaties ging zetten, logde ik met mijn DigiD in. Dat zal zo’n 5 à 6 keer zijn geweest.’

Anita: ‘Twee keer.’

Benjamin: ‘Zes keer, er was niet meer te registreren.’

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Phil Nijhuis

Hebben jullie problemen ervaren?

Floris: ‘Op een enkele storing na, heb ik geen probleem gehad met het inloggen met DigiD. Ook de registratie verliep vlekkeloos.’

Anita: ‘In het begin was er een week een hapering, maar daarna werkte het wel.’

Benjamin: ‘Niet echt, het was in het begin even zoeken, want ik moest mijn rijbewijs via telefoon scannen. Daarna was het prima.’
 

Hoe gebruiksvriendelijk vonden jullie het inloggen met DigiD versus de UZI-pas?

Floris: ‘Het inloggen met DigiD is veel gebruiksvriendelijker. Voor een UZI-pas heb je weer een reader nodig en software die je zo nu en dan moet updaten, dat is veel omslachtiger.’

Anita: ‘Heel gebruiksvriendelijk. Ik geef de voorkeur aan DigiD, omdat je die altijd op de telefoon bij je hebt. DigiD is makkelijker, het is een systeem met één type code en die kan je bijna overal voor gebruiken. Voor de Belastingdienst, dus privé, maar ook nu ook tijdelijk voor de registratie van COVID-vaccinaties. De mogelijkheden zijn eindeloos.’

Benjamin: ‘Prettiger, omdat ik DigiD ken en het is minder storingsgevoelig.’
 

Zouden jullie DigiD willen gebruiken voor inloggen op meerdere zorginformatie- en uitwisselingssystemen?

Floris: ‘Ja, absoluut.’

Anita: ‘Ja, ik gebruik ’m veel dus ja.’

Benjamin: ‘Ja, het maakt mij niet uit dat je DigiD gelinkt is aan je BSN en dus privégegevens. Ik heb daar weinig moeite mee.”
 

Zouden jullie DigiD aanraden aan collega huisartsen als inlogmiddel?

Floris: ‘Zeker weten. Het gebruik van DigiD werkt erg makkelijk. Ik ben enthousiast over het gebruik hiervan.’

Anita: ‘Zeker, ik ben positief.’

Benjamin: ‘Absoluut.’
 

Hebben jullie in het algemeen een voorkeur voor een (type) inlogmiddel?

Floris: ‘Het inloggen met DigiD heeft absoluut mijn voorkeur. Hiervoor gebruik ik mijn mobiele telefoon en die heb ik altijd bij me. Ik gebruik mijn DigiD ook om in te loggen bij de Belastingdienst en gemeente. Het heeft een hoog gebruiksgemak en het inloggen gaat altijd goed. Een ander voordeel van het gebruik van DigiD is dat ik geen reader nodig heb. De UZI-pas vergeet ik heel soms of blijft in de reader zitten als ik even wegloop. Ik heb er ook geen problemen mee dat ik inlog met mijn privé DigiD voor ‘zakelijke doeleinden’. De beveiliging is op orde. Overigens, op een UZI-pas staan ook gegevens over mij.’

Anita: ‘Dat vind ik een ingewikkelde vraag, normaal zou ik telefoon zeggen, maar ik was ’m laatst vergeten. En dat is dan wel erg onhandig. Er moet dus wel een back-up zijn, een andere manier van inloggen.’

Benjamin: ‘Liefst een token en als het met twee factoren moet; additioneel een sms-code.’
 

Veiligheid of gemak?

Floris: ‘Het is fijn als het invoeren van (patiënt)gegevens makkelijker gaat, maar de veiligheid van deze gegevens staat zonder enige twijfel op de eerste plaats.’

Anita: ‘Dat is een lastige, zoals het nu gaat is het prima. Ik begrijp dat de twee-factor-authenticatie nodig is, alleen jammer dat je dan om de haverklap een nieuwe wachtwoord moet aanmaken. Dat is storend.’

Benjamin: ‘Het gaat om patiëntgegevens dus veiligheid staat voorop. Ik zou mij ongemakkelijk voelen als inloggen te makkelijk gaat. Even de tijd nemen om in te loggen hoort er in dit digitale tijdperk bij.’