Hoe verhoudt EHDS zich tot de aanstaande Wegiz? Wat zijn de belangrijkste cq grootste wijzigingen in de Nederlandse situatie die de EHDS zal teweegbrengen? Zowel in wet- en regelgeving als in 'zo doen we het hier'. Wie zal het meeste last hebben en wie het meeste beschermd worden door de EHDS (burger, werkgever, levernacier, overheid, ...) ? Wat is het tijdspad, en hoe gaat het Nederlandse deel in zijn werk?

De EHDS onderstreept het belang van een goede totstandkoming van gegevensuitwisseling en zal daarmee het vliegwieleffect van de Wegiz vergroten. De Wegiz is flexibel omdat in lagere regelgeving, Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB),  wordt vastgelegd wat er verplicht wordt. Binnen die AMvB’s is ruimte om naar standaarden en normen te verwijzen die niet per se Nederlands zijn. Eisen of richtlijnen voortvloeiend uit de EHDS kunnen daarin dus meegenomen worden. 

Het voorstel heeft binnen de Wegiz met name invloed op de voorschriften voor ICT-systemen, van belang is dat duidelijker wordt hoe die voorschriften tot stand komen. Hierbij zijn twee opties mogelijk (1) Europese basiseisen waaraan de nationale normen in elk geval moeten voldoen (2) er komen op Europees niveau voorschriften tot stand, wat het volledige eisenpakket behelst. 


Een andere wijziging is het gebruik van de zelfcertificering methodiek. In de Wegiz verplichten we certificering op basis van accreditatie. Ook hier wordt in de raadswerkgroepen verduidelijking gevraagd.


Het voorstel richt zich met name, maar niet alleen, op de rechten van de burgers als het gaat om zeggenschap en beheer van hun gezondheidsgegevens. Derhalve kan worden gesteld dat de burger meer en betere regie kan voeren over wie toegang heeft tot gezondheidsgegevens. Uiteraard zal realisatie en implementatie voornamelijk bij overheid, leveranciers en zorgaanbieders liggen.


De verwachting is dat het nog jaren kan duren voordat de EHDS in werking zal treden. In de tussentijd is Nederland betrokken bij de onderhandelingen van het voorstel.