Het Unieke Zorgverlener Identificatie (UZI-)register maakt de unieke identificatie van zorgaanbieders in de zorg mogelijk. Hiervoor worden passen aan zorgverleners en zorgprofessionals verstrekt. De pas is een soort elektronisch paspoort. Daarnaast wordt ook een elektronische identiteit uitgegeven voor systemen van zorgaanbieders; een servercertificaat.
In dit register worden getoetste zorgaanbieders, natuurlijke personen die mogen handelen namens een zorgaanbieder en wie er in het bezit zijn van een UZI-pas/servercertificaat, bijgehouden.
Uit het UZI-register wordt de informatie gehaald van een zorgaanbieder en van een natuurlijk persoon. De informatie die op de chip van de UZI-pas staat, komt uit dit register. Op deze pas kan een combinatie staan van het UZI-, URA-nummer en de rolcode. Dit worden ook wel UZI-attributen genoemd.
- Het UZI-nummer (unieke zorg identificatienummer) van elke geregistreerde zorgprofessional.
- Het URA-nummer (unieke registratie abonneenummer) van elke geregistreerde zorgaanbieder.
- De rolcode die aangeeft welke bevoegdheden een zorgprofessional heeft. Alleen beroepen die een basis hebben in de wet BIG worden omgezet in een rolcode.
De UZI-passen zijn onder te verdelen in zorgverlenerspas, medewerkerspas op naam en de ‘medewerkerspas niet op naam’. Op de zorgverlenerspas staan het UZI-nummer, URA-nummer en de rolcode. De medewerkerspas bevat een UZI-nummer, URA-nummer en ook een rolcode, maar de rolcode van de medewerkerspas geeft alleen aan dat de persoon geen BIG beroep uitoefent. Het omgekeerde geldt voor de medewerkerspas niet op naam. Op die pas staat een URA-nummer, een rolcode met oorsprong in wet BIG en een UZI-nummer. Dit UZI-nummer is niet gekoppeld aan een specifieke zorgprofessional, maar alleen aan de pas.
Met de UZI-pas kan een zorgprofessional inloggen bij onder andere de Sectorale Berichtenvoorziening in de Zorg (SBV-z). Via deze voorziening kunnen onder andere Burgerservicenummers van patiënten worden opgevraagd en geverifieerd.
Ook servercertificaten geven toegang tot de SBV-z. Met deze certificaten toont het computersysteem van de zorgaanbieder aan dat een zorgaanbieder recht heeft op Dit is een beveiligde verbinding. Hiermee wordt onrechtmatige inzage van persoonsgegevens via de SBV-z voorkomen.