Wie heeft welke rol in de totstandkoming van de Wegiz, hoe wordt er samengewerkt en hoe worden beslissingen genomen?

Gegevensuitwisselingen verplichten is geen doel op zich voor de Wegiz. Daar gaat een heel selectie- en afwegingstraject aan vooraf. Om transparant, voorspelbaar en herhaalbaar te zijn is een procesaanpak ontwikkeld: ‘van idee naar AMvB’.

In deze aanpak worden zorgverlener, zorgaanbieders en leveranciers niet alleen geïnformeerd maar kunnen een actieve inbreng hebben bij de totstandkoming van de kwaliteitsstandaard, de informatiestandaard of de NEN-norm. Om met de Wegiz daadwerkelijk fundamentele verandering teweeg te brengen in de wereld van de elektronische gegevensuitwisseling, is het noodzakelijk dat er samenhang bestaat tussen de Wegiz, standaarden en normen.

Ook wordt op verschillende momenten in de procesaanpak het Informatieberaad Zorg geïnformeerd of geraadpleegd over voorgenomen beslissingen zoals bij de actualisatie van de Meerjarenagenda Wegiz en, op een later moment, de definitieve versie van de opgestelde AMvB. Net als bij eerdere beslismomenten voor de Wegiz wordt de conceptversie van de AMvB op internet gepubliceerd zodat iedereen de voorgenomen verplichting in kan zien en kan reageren.

Op deze pagina leest u meer over de procesaanpak en het wetgevingstraject.

Belangrijke afwegingen om uiteindelijk te besluiten om wel of geen wettelijke verplichting in te stellen, zijn het beoordelen van een gegevensuitwisseling op:

  • draagvlak: is er voldoende draagvlak in het zorgveld voor een wettelijke verplichting?
  • toegevoegde waarde: wat levert het op de lange termijn op?
  • realiseerbaarheid: wat is de implementatiegereedheid nu en in de nabije toekomst?

Het proces, het besluit en de wettelijke verplichting opstellen zijn een verantwoordelijkheid van het ministerie van VWS. Steeds wordt het zorgveld betrokken bij besluiten want vooropstaat dat de Wegiz is bedoeld voor en door het zorgveld.