Lex de Grunt (Nederlandse GGZ) - afscheidsinterview van het Informatieberaad Zorg

Na bijna zes jaar neemt Lex de Grunt, bestuurder namens de Nederlandse GGZ, afscheid van het Informatieberaad Zorg. De Grunt kijkt trots terug op dit lidmaatschap. Zijn tips? Benut de implementatiekracht van de regio’s en leid zorgbestuurders op. “Ik zou wel een leergang digitale transformatie in de zorg voor bestuurders van zorginstellingen willen ontwikkelen.

De Grunt is ruim tien jaar bestuurder in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). In mei stopt hij als bestuurder bij de ggz-instelling Altrecht en daarmee ook als lid van het Informatieberaad Zorg. Sinds 1 januari is binnen Altrecht een nieuwe organisatie gestart met een nieuw directieteam. “Daar past een nieuwe bestuurder bij om dat team op te bouwen,” vindt hij. Daarbij wil hij meer tijd thuis doorbrengen met zijn kleinkinderen. “Bestuurder zijn is een pittige baan. Je staat altijd aan. Zelfs als ik fysiek thuis ben, ben ik vaak niet helemaal thuis.”

Digitale transformatie

Dat hij stopt als bestuurder wil niet zeggen dat hij stopt met werken. Hij wil zich blijven inzetten voor digitale transformatie in de zorg. “Als ik nog wat kan bijdragen met mijn ervaring en expertise dan zou ik dat leuk en belangrijk vinden.” De passie voor zorg en ICT, is na zijn studie economie ontstaan toen hij in de ICT ging werken bij Cap Gemini. “Ik heb daar een nieuw vak geleerd.” ICT is vervolgens in opeenvolgende functies bij diverse zorgorganisaties zoals GGZ Westelijk Noord-Brabant en sinds 2016 bij Altrecht in zijn portefeuille geweest. De Grunt wordt mogelijk bestuurder van de Regionale Samenwerking Organisatie (RSO) in ontwikkeling Trijn. “Het is gewoon leuk als je het landelijke met de regio kan verbinden. Informatie-uitwisseling tussen zorgorganisatie is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.”

Goede gegevensuitwisseling in de zorg- en het lidmaatschap van het Informatieberaad Zorg is van groot belang voor de Nederlandse GGZ -, vertelt De Grunt. “De GGZ heeft vooral heel veel ambulante zorg. Die gaat voornamelijk over gesprekken tussen behandelaren en patiënten. Informatie is daarbij cruciaal. Hoe beter informatie op de juiste plek aanwezig is, hoe beter de zorgkwaliteit. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het gaat om de juiste informatie voor de juiste zorg op de juiste plek. De GGZ werkt met veel partners samen, ook met partners in het sociaal domein. Als die niet over dezelfde informatie beschikken van die patiënt, dan is het lastiger met elkaar goede zorg te leveren.”

Lees het hele interview op de website van het Informatieberaad Zorg

Vergroot afbeelding Lex de Grunt
Beeld: ©Informatieberaad Zorg